Topmenu

Ons Tweede Thuis

Informatie corona

Actueel 

Laatste nieuws

3 december 2021

corona-nieuws is weer uit om cliënten en verwanten te informeren over de corona zaken binnen Ons Tweede Thuis.

ga direct naar de nieuwsbrief

 

27 november 2021

Op 26 november was er weer een persconferentie. De afgelopen weken zagen we de besmettingen in Nederland hard oplopen en ook Ons Tweede Thuis was aan de beurt. Iedereen zag de strengere maatregelen al aankomen. Binnen Ons Tweede Thuis doen we er alles aan op het risico op besmetting zo klein mogelijk te houden. Zo zijn we 25 november gestart met de boosterprik voor cliënten, testen we zelf cliënten die niet naar de GGD kunnen en draait het mobiliteitsteam op volle toren om locaties te ondersteunen in personeel bij een corona-uitbraak en ondersteunt de GGD ons in preventief werken en protocol werken bij een uitbraak.

13 november 2021

Strengere maatregelen

​​​​​​​Op vrijdag 12 november 2021 was er weer een persconferentie. Het kabinet neemt strengere maatregelen om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen terug te dringen en verdere overbelasting van de zorg te voorkomen. Besmettingen ontstaan door contacten tussen mensen. Klik hier om het overzicht te bekijken van de maatregelen die ingang op 13 november om 18.00 uur. De aangekondigde maatregelen gelden tot en met 4 december aanstaande. 3 december staat er een nieuwe persconferentie gepland.

Meer aandacht voor de basisregels

De basisregels helpen aantoonbaar om besmetting te voorkomen.

De basisregels zijn:

  • Testen bij klachten: blijf thuis en laat je testen bij de GGD. Ook als je al gevaccineerd bent.
  • Bij een positieve test: blijf thuis en vermijd contact met anderen, ook als zij gevaccineerd zijn.
  • 1,5 meter is een veilige afstand. Bescherm jezelf en anderen.
  • Schud geen handen.
  • Was vaak en goed je handen.
  • Hoest en nies in je elleboog.
  • Schoonmaken en zorg voor voldoende frisse lucht en ventilatie in binnenruimtes.

Wat betekent dit voor Ons Tweede Thuis?

Met ingang van 13 november 2021

Ook binnen Ons Tweede Thuis lopen de besmettingen op onder zowel cliënten als medewerkers. Ons uitgangspunt is dat wij het landelijke corona beleid steunen en daarmee besmetting helpen voorkomen (het risico daarop verlagen). Daarnaast handelen wij met gezond verstand over onze eigen inzet om continuïteit van zorg en kwaliteit van zorg te blijven bieden. 

Bezoek

De landelijke regel is 4 bezoeker per dag per huishouden. Ons uitgangspunt is dat er voor iedere cliënt bezoek mogelijk is. En daarom hanteren we de vuistregel van 2 bezoekers per dag per cliënt. Bij voorkeur gaat het bezoek een rondje wandelen buiten en/of verblijft het bezoek op de kamer van de cliënt. Cliënten mogen op bezoek gaan en bezoek ontvangen binnen de 1,5 meter. Bezoekers dragen een medisch mondkapje bij bezoek in de locatie van Ons Tweede Thuis.

 

Met ingang van 6 november 2021

​​​​​​​Mondkapjesbeleid locaties Ons Tweede Thuis

  • Binnen Ons Tweede Thuis dragen medewerkers een medisch mondkapje. Dit geldt ook voor bezoekers. Clienten hoeven geen mondkapje te dragen. En in situaties waarin clienten en medewerkers gegarandeerd 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden, kun je afwegen om het mondkapje niet te dragen. De praktijk wijst vaak uit dat je dan de medewerker het mondkapje vaak op en af zet. Dat is niet wenselijk en dan is het advies draag het mondkapje de hele dag.
  • Ons Tweede Thuis verstrekt de medische mondkapjes

Coronatoegangsbewijs

Het kabinet onderzoekt of een coronatoegangsbewijs ook verplicht kan worden voor zorgmedewerkers en bezoekers. Ons Tweede Thuis volgt deze ontwikkelingen nauwgezet. Het OMT en de VGN zien geen meerwaarde voor de inzet van het coronatoegangsbewijs (CTB) voor werknemers en bezoekers in de gehandicaptenzorg. De VGN ziet het gebruik van het CTB niet als een passend antwoord op vraagstukken die er op dit moment spelen.

Vanaf 6 november 2021 heb je op meer plekken een coronatoegangsbewijs nodig, zie informatie van de Rijksoverheid. Je hebt onder meer een corona toegangsbewijs (QR-code) nodig voor horeca gelegenheden, zoals cafés, restaurants, sportkantines, evenementen, bioscopen en theaters, een corona toegangsbewijs (QR-code) nodig. Je moet daarbij ook je identiteitsbewijs kunnen laten zien.

Een toegangsbewijs kan ook nodig zijn als je reist naar of vanuit het buitenland.

Wat geldt officieel als een geldig corona toegangsbewijs?  

A Een vaccinatiebewijs

Een vaccinatie kan zijn gegeven door:

  • Ons Tweede Thuis: als er geen bezwaar is gegeven door de cliënt of vertegenwoordiger voor doorgifte van de vaccinatiegegevens aan het RIVM, dan is dat vanuit het medische gedeelte van het ECD verstuurd. Soms hebben cliënten of familie geen toestemming gegeven voor doorgifte. Dan komt er geen QR-code. Neem dan contact op via de coronamail (zie hieronder) om het bezwaar op te heffen.
  • Door de GGD/huisarts: zij geven de vaccinatie gegevens door aan het RIVM.

Herstelbewijs

Een positieve coronatest die tenminste 11 dagen geleden is afgenomen en niet langer dan 180 dagen geleden is afgenomen. Langer dan 180 dagen geleden corona gehad? Dan is 1 vaccinatie voldoende, om volledig gevaccineerd te zijn.

Testbewijs

Maak een afspraak voor een coronatest bij 1 van de aangesloten testlocaties op testenvoortoegang.org.  De test mag maximaal 24 uur voor het bezoek zijn afgenomen. Kinderen onder de 13 jaar hoeven zich niet te laten testen. Een negatieve test zal zichtbaar worden op de coronacheck app.

Handige info voor cliënten via Steffie: Klik hier

Hoe komt iemand aan een QR-code of print bewijs?

Te nemen stappen 

Stap 1) Digi-D aanvragen

Stap 2) Mijn RIVM

Stap 3) Corona Check app

Stap 4) Andere opties: iemand heeft geen DigiD, smartphone of computer met printer, check deze sites: print  thuisgestuurd krijgen of print het vaccinatiebewijs (klik op volgende op deze site). De overheid is bezig om de code via een aanvraagformulier ook thuis gestuurd te krijgen.

Handige links

 

Zo normaal mogelijk

Ons Tweede Thuis heeft als uitgangspunt: ‘zo normaal mogelijk’.
Dat betekent slim maatwerk bij besmettingen op een locatie, volgens de richtlijnen van het RIVM. En altijd gelden de basisregels voor iedereen om besmetting te voorkomen.

Corona besmettingen

Actueel cijfers bemettingen

Update 22-28 november 2021

  • 18 medewerker verdeeld over verschillende locaties
  • 13 cliënten verdeeld over verschillende locaties

De locatiemanager informeert het netwerk over een actuele besmetting op de locatie.

Corona-nieuwsbrief

Op verzoek van de locatiemanagers en de klankbordgroepen cliënten en verwanten gaan we voorlopig weer starten met de nieuwsbrief corona-nieuws. Met het corona-nieuws informeren wij cliënten en hun netwerk over de ontwikkelingen rondom corona. Ga direct naar de laatste nieuwsbrief van 18 november. Bekijk hier de andere edities van de corona-nieuwsbrief.

Boosterprik

Waarom de boosterprik?

 

Een boosterprik is een extra vaccinatie die na een langere periode wordt toegediend nadat de basis-serie van de corona vaccinatie is afgerond. Deze boosterprik is bedoeld als oppepper die de werking van de eerste vaccinatieserie kan verbeteren. Een booster is nodig als de beschermende werking van de eerste serie vaccins na een tijd te veel afneemt. Of wanneer de vaccinaties minder goed blijken te beschermen tegen nieuwe varianten van een virus. Het merendeel van de cliënten van 18 jaar en ouder die wonen bij Ons Tweede Thuis zijn in de periode februari 2021 al 2x gevaccineerd tegen corona. De besmettingen onder gevaccineerde cliënten loopt op, gelukkig worden zij wel vaak minder ziek. De boosterprik verbetert de werking van de eerdere twee prikken.

Vanaf 25 november 2021 is Ons Tweede Thuis gestart met de boosterprik voor cliënten die bij ons wonen vanaf 18 jaar. Uiteraard is vaccinatie een vrije keuze. Andere groepen onder wie extramurale clienten volgen later in de tijd.

Vaccinatie

Vaccinatie

Cliënten die bij ons wonen zijn reeds 2 x geprikt. Veel medewerkers zijn ook gevaccineerd. Vaccinatie is een vrije keuze.

Boostervaccin

In de week van 25 november is Ons Tweede Thuis gestart met het aanbieden van de boosterprik aan cliënten vanaf 18 jaar.

Testbeleid

De GGD teststraten draaien op volle toeren. In 2020 had Ons Tweede Thuis een eigen teststraat. Dat werkte goed.
Dus zijn we hier ook weer mee gestart. Nu net iets anders: Ons Tweede Thuis heeft eigen PCR-testapparaten. Cliënten
en ook medewerkers kunnen getest worden op de eigen locatie waarna de testmonsters snel worden vervoerd naar
het testapparaat. Collega’s zijn opgeleid om de testanalyse te doen en dezelfde dag is er nog de uitslag. Uiteraard kunnen cliënten en medewerkers ook zich laten testen via de GGD.

 

Cliënten

Bij klachten laten we de cliënt testen bij de GGD. In lijn met de overheidsrichtlijnen en in overleg met familie of vertegenwoordiging.

Ook kunnen cliënten die wonen bij Ons Tweede Thuis door onszelf getest worden.

 

Medewerkers

  • Medewerkers maken zelf een afspraak om zich te laten testen bij 1 van de GGD-teststraten.
  • Zorgmedewerkers hebben voorrang met testen en geven dit ook aan bij het maken van een afspraak. Zie intranet voor meer informatie
  • Direct een afspraak maken voor testen via de GGD, 7 dagen per week.
  • Medewerkers die niet bij de GGD terecht kunnen en binnen 24 uur moeten werken, testen we zelf bij Ons Tweede Thuis.

Contact

Heb je vragen? Mail dan het Coronateam.
Het Coronateam is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar via email tussen 09.00 - 17.00 uur.

Dienstencentrum

Ons Dienstencentrum is bereikbaar op werkdagen van 9.00 - 17.00 uur.
Heb je ons nodig, mail naar info@onstweedethuis.nl of bel 0297-353800.

 

Waar vind ik betrouwbare informatie over corona-vaccinatie?

  • Op deze pagina van de site van Ons Tweede Thuis vind je altijd de meest actuele informatie.
  • Ook verwijzen we naar  de website van de Rijksoverheid: www.coronavaccinatie.nl. Op deze site vind je de informatie over de verschillende vaccins en de volgorde van vaccineren. Je vindt daar ook antwoorden te vinden op veel-gestelde vragen. Mensen die mogelijk nog twijfelen over vaccinatie, vinden er informatie die nodig is om een goed geïnformeerde keuze te maken.

Informatie over vaccinatie in begrijpelijke taal

Klik hier voor informatie in begrijpelijke taal.

Klik hier voor veel-gestelde vragen vaccinatie cliënten.

Blog van de bestuurder, Roel de Bruijn

Roel deelt in zijn blog voor familie en verwanten wat hem bezighoudt in deze corona tijden. Klik hier om zijn blog te lezen.