
Ons Tweede Thuis
Veelgestelde vragen vaccinatie cliënten
Home > Informatie corona > Informatie corona-vaccinatie in begrijpelijke taal > Veelgestelde vragen vaccinatie cliënten
Heb je vragen over de prik tegen het corona-virus?
Misschien staat je vraag hieronder.
Je kunt je vraag ook altijd aan je begeleider stellen.
Wie krijgt als eerste de prik tegen het corona-virus?
Vanaf 18 januari zijn de cliënten aan de beurt die:
• 18 jaar of ouder zijn en
• Die wonen bij Ons Tweede Thuis en
• een ZZP 3 of hoger hebben. Dat zijn de cliënten die onder de arts verstandelijk gehandicapten of specialist ouderengeneeskunde vallen.
Wie geeft de prik en waar gebeurt het?
Je krijgt de prik van een arts of verpleegkundige van Ons Tweede Thuis.
Dat gebeurt op 1 van de 8 priklocaties.
Wat voel je bij de prik?
De prik is in je bovenarm.
Dat voel je maar heel even.
Je arm kan wel even wat rood en gevoelig zijn.
Sommige mensen hebben na de prik korte tijd wat last.
Bijvoorbeeld van hoofdpijn.
Dat duurt meestal niet lang.
Wanneer ben je aan de beurt als je een eigen huisarts hebt?
Woon je niet bij Ons Tweede Thuis?
Of heb je een zzp 1 of 2?
Bijvoorbeeld omdat je alleen dagbesteding hebt bij Ons Tweede Thuis.
Of begeleid zelfstandig woont.
Of bij ons logeert of zelfstandig woont met adl-zorg.
Dan krijg je later een uitnodiging voor de prik van je eigen huisarts.
Als je verkouden bent of misschien corona hebt, krijg je dan de prik?
Nee. Als je verkouden bent krijg je op een ander moment de prik.
Ook als je corona hebt, stellen we de prik uit.
Kun je altijd een prik krijgen?
Sommige mensen kunnen beter geen prik krijgen.
Bijvoorbeeld als je een allergie hebt.
Dat weten je huisarts of de arts van Ons Tweede Thuis.
Krijgen kinderen ook een prik?
Voorlopig krijgen kinderen tot 17 jaar geen prik.
Krijg ik een uitnodiging?
Je krijgt een brief van Ons Tweede Thuis.
Of je vertegenwoordiger krijgt een brief.
De locatie waar je woont verstuurt deze brief.
Twee vaccinaties
Je krijgt twee keer een prik.
Met een tussenpoos van drie weken.
Mag je zelf weten of je de prik wil krijgen?
Je mag zelf beslissen of je de prik wil krijgen.
Je geeft zelf toestemming of je vertegenwoordiger doet dat.
In je cliëntdossier schrijven we op of je toestemming geeft of niet.
Als je prik hebt gehad, kan je dan toch iemand anders besmetten?
De prik zorgt ervoor dat je niet ziek wordt van corona.
We weten nog niet of je als je de prik hebt gehad, toch iemand anders kan besmetten.
Mag je zelf kiezen welk vaccin je wilt?
Nee, dat kan niet.
De Gezondheidsraad beslist welk vaccin, dus welke prik, het beste is voor bepaalde groepen.
Hoeveel kost een prik?
De prik is gratis.
Blijven de corona maatregelen na vaccinatie?
Ja, we moeten ons nog steeds aan de corona regels houden. Dus gebruik een mondkapje, houd afstand, blijf handen wassen en bij klachten thuisblijven en testen.