Topmenu

Zinvol uitproberen


Wat is ‘Zinvol Uitproberen’?

Met ‘Zinvol uitproberen’ van Vilans onderzoek je in een kort experiment wat een technologie voor je locatie of cliënt kan betekenen.

De technologie vliegt ons om de oren, maar innoveren is spannend en er komen allemaal vragen bij kijken. Er is zo veel en de markt is continu in beweging, dus hoe weet je nu of iets ook geschikt is voor jouw cliënt of locatie?  En wat betekent dit voor jou als begeleider, het netwerk of voor medebewoners?  Twijfel of juist een uitdaging? Door zinvol uit te proberen kun je technologie laagdrempelig proberen zonder volledig gefocust te zijn op het eindresultaat.

Het doel van zinvol uitproberen is namelijk niet het aanschaffen van zoveel mogelijk technologie, maar het leerproces: wat komt er allemaal bij kijken, waar lopen we tegenaan en natuurlijk ook wat kan het ons opleveren en is dit product het meest geschikte in zijn soort. We nodigen je uit om op ontdekkingstocht te gaan!

Handvatten

De methode biedt handvatten. Je staat stil bij de vragen ‘waarom dit product?’ en ‘wat wil je precies weten?’. Er zijn verschillende onderdelen waarop je een technologie kunt uitproberen. Zo kun je bijvoorbeeld kijken of het systeem werkt zoals je zou willen en of het product gemakkelijk in gebruik is. Maar je kunt ook kijken naar wat is er praktisch nodig om het product te kunnen gebruiken, kan het tegen een stootje en wat betekent het gebruik ervan voor andere betrokkenen? Door je experiment klein te houden, kun je gericht uitproberen op wat jij belangrijk vindt.

Je houdt je bevindingen bij en aan het einde van het uitproberen kijk je of het experiment succesvol was of niet. Wat hebben we ervan geleerd, waar liggen de kansen en waar zitten nog knelpunten of vragen. Weet je nu voldoende?

Voorbeelden van technologie

Ons Tweede Thuis experimenteert al volop met Zinvol Uitproberen. Robot Tessa reist door de organisatie en je kunt je aanmelden voor de VR brillen en TCM klokken. Binnenkort hebben we ook een Akka plateau beschikbaar voor Zinvol Uitproberen.

Maar natuurlijk kun je ook aan de slag met een andere technologie. Graag zelfs! Vaak kun je een afspraak maken met een leverancier voor een proefperiode. Laat je inspireren via onderstaande websites. Maar je kunt ook eens een kijkje gaan nemen bij een andere locatie om ervaringen te delen. Misschien lukt het zelfs om een product even te lenen om uit te proberen. Zo leren we ook weer van elkaar.

https://www.scouters.nl/

https://www.dichterbij.nl/e-health

https://www.thuis-als-thuis.nl/

https://www.hulpmiddelenwijzer.nl/

https://www.zorgwijzer.nl/faq/vergoeding-hulpmiddelen

https://www.sheerenloo.nl/innovatie

https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/producten/inspiratiebox-technologie-in-de-langdurende-zorg.pdf

http://www.zorgvannu.nl/

Stappenplan en ervaringen

Hieronder vind je een handig stappenplan en kun je een paar ervaringen lezen.

Stap 1: Waarom dit product?

Ik loop tegen een probleem aan. Zou er een technologie zijn die hierin iets kan betekenen?
Of andersom
Ik zie een interessante technologie. Zou dit ook iets voor mijn cliënt kunnen zijn?

  • Leuk hoor zo’n Virtual Reality Bril. Wat zou dit voor de cliënt kunnen betekenen?
  • Akka plateau: ouders tot tranen geroerd: “Nooit geweten dat hun kind dit zou kunnen!”
  • Cradle: Je snapt het pas als je het geprobeerd hebt!

Zijn er vergelijkbare producten en waarin onderscheiden ze zich van elkaar?

Stap 2: Wat wil je precies weten?

Klein en doelgericht onderzoek

  • Wat kan dit product allemaal?
  • Kan dit product tegen een stootje?
  • Is het gemakkelijk in gebruik?
  • Wat is de invloed van dit product op de cliënt?
  • Wat is het effect van dit product op de omgeving en anderen?
  • Wie gaan ermee werken en wat vinden zij ervan?
  • Wat kost het?
  • Onder welke omstandigheden kan ermee gewerkt worden?

Stap 3: Leg de ervaringen vast

Hou bij wat je tegenkomt, maak foto’s en filmpjes

  • Wat zijn de allereerste ervaringen?
  • Wat zijn de mogelijkheden?
  • Waar loop je tegenaan?
  • Hoe reageert de cliënt?
  • Hoe wordt het product door jou en je collega’s ontvangen?
  • Hoe reageert het netwerk?
  • Sluit het product aan bij je verwachtingen?
  • Wat levert het morgen op? Wat levert het over een maand op?

Stap 4: Evaluatie

Was het experiment succesvol en heb je voldoende informatie?

  • Was het experiment succesvol?
  • Wat heb je geleerd? Wat heb je nog niet geleerd?
  • Waar liggen de kansen?
  • Wat is de toegevoegde waarde en voor wie?
  • Waarin onderscheid dit product zich van andere producten?
  • Heb je nu voldoende informatie?

Wil je jouw ervaring delen via het innovatieplatform? Stuur ons je ervaring samen met het beeldmateriaal en we zorgen dat anderen kunnen meeleren: innovatie@onstweedethuis.nl!